Olen ollut vegaani viisi vuotta. Osalle ihmisistä se aiheuttaa hämmästystä ja hämmennystä. Monesti vegaanille tarjotaan kyläpaikassa salaattia. Se on hyvä, koska salaatti on terveellistä. Kotona olen syönyt viime aikoihin asti aika vähän salaattia.

Vegaaneja on moneen lähtöön ja niin on vegaaneille ruokaakin. Viime vuosina minusta on tullut einesvegaani. Tämä johtuu siitä, että kauppojen eineshyllyihin on tullut kiitettävästi vegaanillekin sopivia eväitä ja minä olen aika peruslaiska kokkaaja. Ihan hyvin ihminen voi täyttää energian tarpeensa eineseväillä, vegenakeilla, leivällä ja Alpron rahkalla. Paitsi aamiaiseksi on aina kaurapuuroa. Höysteet siinä voi vähän vaihdella, mutta puuroa pitää olla.

Viime aikoina olen kärsinyt vetämättömästä olosta ja ties mistä pikku flunssasta jatkuvalla syötöllä. Pohdittiin kotona, että voisiko ainakin osasyyllinen nuhjuiseen oloon olla puutteellinen ravitsemus. Päätimme tehdä uuden vuoden lupauksen, että alamme syödä joka päivä kasviksia ja hedelmiä ainakin sen puoli kiloa päivässä. Tosi asiassa monena päivänä kokonaissaldo menee varmaan lähemmäs kiloa. Kasvisten syöntiin voi jäädä ihan koukkuun. Kaikki lähtee siitä, että jääkaapissa pitää olla valikoima kasviksia ja hedelmäkorissa hedelmiä. Kasviksista kokkaillaan kaikenlaista lisäkettä ja salaattia pääruuan kylkeen. Hedelmiä popsitaan välipaloiksi. Lisäksi otettiin D-vitamiini ja rautalisä käyttöön. Viime aikoina en ole enää tarvinnut käydä kaupasta hakemassa töihin lounasta, vaan olen pakkaillut kaikenlaista jännää jääkaapista pieniin rasioihin. Ihan ihmeellistä, miten ihmisen vireystila voi muuttua.

Taidanpa lähteä tästä taas salaatin tekoon huomista varten. Mitä teidän salaattikulhosta löytyy?