Taloyhtiön yhteiset pyykkikoneet ja pyykkitupa on periaatteessa mahdottoman hyvä juttu, etenkin jos se on ilmainen. Olen kuitenkin havainnut, että asui missä tahansa, niin pyykkituvan käytössä ei tunnu kaikki pelaavan samoilla säännöillä. Tämän sain taas tänään karvaasti kokea. Vahinko ei tosin ollut suuren suuri, mutta kovin raivostuttavaa tämä on.

Varasin aamulla pyykkikoneet klo 11-12 ja sen päälle kuivaushuoneen. Menin pyykkituvalle sitten hieman vaille 11, niin joku onneton oli tunkenut molemmat koneet täyteen pyykkiään ja koneet päälle, juuri ennen klo 11.00! Minkäänlaista varausta tai muuta vihjettä ei ollut merkattu varauskirjaan. Arvaan jo, että tämän saman henkilön pyykit täyttävät loppupäiväksi kuivaushuoneen, koska meinasin pestä petivaatteita ja kuivata ne kuivaushuoneessa. Nyt sitten pyykkitupa on varattu toiselle henkilölle 12-14, joten koetan onneani uudelleen klo 14.

Olen tästä varausasiasta keskustellut yhden naapurini kanssa ja neuvonut käyttämään varauskirjaa kaikkien eduksi. Nyt en tiedä, onko kyseessä sama vai eri naapuri. Joka tapauksessa, mikä siinä on niin vaikeaa varata oma vuoro tai ainakin pestä silloin pyykkinsä, kun joku muu ei ole varannut vuoroa? Mieleni tekisi käydä liimaamassa lappu koneeseen, jos kerrottaisiin ystävällisesti varauskirjasta... Viikonloppuna tällainen ei niin paljoa haittaa, varsinkin kun pyykkini ei ole niin kiireellistä. Viikolla kun sattuu sama ja on minuuttiaikataulu, tällainen todella käy hermoille.

Muita pyykkitupaepisodeja, joiden uhriksi olen joutunut, on muun muassa kuivaushuoneen käyttö. Jos varaa kuivaushuoneen, koska on ajatellut pesevänsä petivaatteita tai muuten paljon pyykkiä, niin eikös vaan sinne ilmesty ilman mitään ennakkovarausta tai varoitusta juuri ennen minun pyykkivuoroani kuivaushuoneen täydeltä märkää pyykkiä. Joskus taas jonkun pyykit seisoo kuivaushuoneessa viikkotolkulla, jolloin ne tosin on helppo sieltä kerätä pois ja pinota yhteen pinoon. Toisaalta joskus minun märät pyykkini on kerätty narulta pois, koska seuraava on halunnut ripustaa pyykkinsä. Siis vaikka olen varannut kuivaushuoneen ihan asianmukaisesti. Onpa sattunut sellaistakin, että joku on perunut oman käden oikeudella minun pyykkivuoroni, koska hänellä on kuulema kiire mökille ja hänen mielestä minä olen pessyt jo riittävästi pyykkiä sillä viikolla!