Lauantaina siivosimme koko perheen voimalla kauppareissun jälkeen. Tuloksen kyllä huomasi, sillä karvaa, pölyä, hiekkaa, paperisilppua ja muuta roskaa oli kertynyt ihan kohtuullinen määrä lattialle. Kaikki tavarat eivät olleet muutenkaan ihan oikeilla paikoillaan.

Sunnuntaiaamuna siivosin maustekaapin. Tulokseksi tuli, että mausteita on runsaasti, etenkin oreganoa ja piparminttua. Yksi pussillinen löytyi toistaiseksi tunnistamatonta maustetta. Kenties kanaliemijauhetta?

Tuttavaperhe kävi kylässä ja perheen äiti leikkasi minun hiukseni. Hänellä ei ole kampaajan koulutusta, mutta uskoa itseensä sitäkin enemmän ja hän leikkaa perheensä hiukset itse. Hiuksista ei tullut hullummat tuohon taustaan nähden. Kampaajakin on joskus leikannut huonommin.

Kasvisruoatkin tuli siinä sivussa kokattua suunnitelmien mukaan. Olin itseeni oikein tyytyväinen kaiken kaikkiaan. Sunnuntaina oli oikeasti sellainen sunnuntaitunnelma, ei kiire mihinkään. Illalla sain sitten kuulla totuuden tyttäreni suusta, kun liivimekko, jota hän ryhtyi ompelemaan, ei valmistunutkaan jo samana iltana. Olen surkea äiti. Minulla ei ole koskaan aikaa tyttärelleni. Toiset äidit käyvät jalkapallo-otteluissa, risteilyllä ja ties missä lastensa kanssa. Tämä äiti käy vaan töissä ja tyttäreni ei kuulema enää edes tunne minua, koska minulla ei ole koskaan aikaa hänelle. Tasapuolisuuden nimissä ei minulla ole aikaa itsellenikään kunnosta huolehtimiseen tai edes nukkumiseen riittävästi. Olisiko jollakulla jotain arjesta selviytymisvinkkiä yh-äidille?