Olen mietiskellyt, että yksi syy jatkuvaan väsymykseen ja mielialan vaihteluihin mahtaa olla liiassa sokerin ja muiden nopeiden, tyhjien hiilihydraattien mussuttamisessa. Sitä paitsi usein on todella tukkoinen olo ja päähän koskee. Niinpä olen koettanut olla vieroituskuurilla moisista turhuuksista.

Tällä kertaa sokerista kieltäymykseni on vaan eri laatua kuin aikaisemmissa dieeteissä. Yleensähän olen korvannut kaiken makean keinomakealla ja sen jälkeen potenut huonoa omaa tuntoa lisäaineista ja kemikaaleista. Tällä kertaa olen päättänyt haastaa itseni makeuttamattomalle dieetille. Ei sokeria eikä edes mitään keinomakeutusta. Pystyykö ihminen elämään ilman makeaa ja pysymään selväjärkisenä? Kokeilen ainakin.

Olen jo muutaman päivän ajan vähentänyt sokeria radikaalisti ja ainakin vielä ihan hyvissä sielun ja ruumiin voimissa. Mansikkajogurttiakin voi syödä niin, että tehosekoittaa pakastemansikat ja maustamattoman jogurtin. Hyvin menee ilman sokeria. Weetabix aamulla ei tarvitse seurakseen myöskään sokerikasaa. Itsessään on kyllä jo sokeria ja suolaakin. Lempivaihtoehto aamiaiseksi on kyllä kaurapuuro voisilmällä.

Vaalean leivän korvaan ruisleivällä. Tosin en ole koskaan ollut mikään vaaleanleivän mussuttaja. Basmatiriisin voi ainakin osaksi korvata tummalla riisillä. Ja lakisääteinen määrä suklaata kuuluu dieettiin. Eli kun on pakko saada suklaata, sitä sitten saa syödä. Mutta jos ei oikeasti edes tee mieli, niin ei kannata ostaa tavan vuoksi.

Lisäksi olen innostunut idättämään alfa-alfaa. Helppoa ja terveellistä halvalla. Lisäksi aion laittaa auringonkukan ja herneen versoja kasvamaan. Ne ovat hyviä, kokeilkaa vaikka! Auringonkukan versot maistuu pähkinäiseltä. Mungpapujen versot ei sen sijaan ole meikäläisen makuun ollenkaan, eikä vehnänoraat.